Někdy je potřeba tak trochu upustit páru, pořádně se zasmát..
Někdy je potřeba tak trochu upustit páru, pořádně se zasmát a pobavit a malinko porušit zavedená pravidla…k tomu určitě patří svátek slavený po celém světě v různých podobách, a to je Apríl. Pojmout jinak vyučovací proces jsme se s kolegyněmi rozhodly i na prvním stupni a žákům jsme uspořádaly začátkem měsíce dubna „Aprílovou školu“. Bylo potřeba nastolit patřičnou atmosféru a vytvořit dětem a s dětmi aprílové prostředí. Třídy tak byly vyzdobeny balónky a girlandami, děti přišly do školy v bláznivých kostýmech, a i paní učitelky vystoupily ze své učitelské ulity a oblékly si v tento den pyžamo a župan anebo zvířecí chlupatý oblek. Ve všech třídách děti četly Aprílovou školu Jiřího Žáčka i veselé básničky a příběhy jiných autorů a zkusily si, jaké to je číst třeba pozpátku, vzhůru nohama či zrcadlově. A podobně se pokusily i psát, změnit a obrátit písmo, vyměnit si dominantní ruku za tu nedominantní anebo psát ústy či nohama. K tomu patřilo také porušení zavedených pravidel a mohlo se psát vleže, pod lavicí nebo třeba na židli. Děti pak popisovaly vlastí představu školy, ve které by se hodně dovádělo, lenošilo, jedlo a spalo a škola by měla bláznivá pravidla. Součástí Aprílové školy pak byly různorodé hry od soutěží s kelímky, brčky a balónky přes kvízy, vtipy a hádanky až k bláznivým pokusům s lentilkami a bonbóny. Tančilo se a zpívalo, jedly se aprílové svačiny a dobroty, pilo se žluté mléko, u toho bylo dovoleno sedět na lavici, dát si nohy nahoru nebo třeba za hlavu. Součástí aprílového programu byla i umělecká činnost ve formě psaní, kreslení či tvorby koláže. Třídy tak dodnes zdobí vtipné příběhy a básničky, klauni a šašci nebo koláže prapodivných zvířecích potvůrek se jmény jako třeba Koňobaletkoandulka nebo Liškokaprotygroandulkokůň.
Cílem celého aprílového programu bylo pojmout školu a vyučování trochu jinak, v maximální míře zapojit do vyučování děti a jejich tvořivost, přitom právě při společných aktivitách budovat dobré vztahy, posilovat vzájemný respekt a toleranci, podporovat a motivovat jeden druhého a vytvářet ve třídě příjemné klima. Společným jmenovatelem všech aktivit Aprílové školy byl humor, legrace a zábava. A jestli se dětem Aprílová škola líbila? Myslíme, že ano, protože v následujících dnech při hodnocení a sebehodnocení v nich stále přebýval aprílový duch a celé vyučování a svoji práci zhodnotily ve většině případech velikou aprílovou pětkou😊.
(Irena Matkovká)